2020. május 31.

VA-11 HALL-A

Légy üdvözölve a vallhallában
A fényregényes bejegyzés után, vettem a bátorságot és más vizekre is elevezek a blogon. Ezek pedig a vizuális novellák (Visual Novell), továbbiakban VN. Nyugi itt most nem átlagos és semmit mondó ismertetése következik a médiumnak, hanem egy egész konkrét példát hozok nektek.

A játék címe: VA-11 HALL-A: Cyberpunk Bartender Action. 

A játékban az a legjobb, hogy még csak nem is japán, hanem venezuelai.
De részletek előtt kicsit szedjük össze a lényeget.

Valahogy 2070-es években járunk Glitch City-ben. Ez az az igazi, régi vágású kiberpunk várós, lényegében egy városállam, ahol az állam teljesen kilépett a gazdaságból és lényegében mindent, ami létezik a cégeké. A növekvő egyenlőtlenségek miatt az erőszak is egyre elharapózó, és már csak a Gyémántkorból ismert nanobotokkal tartják féken a tömeget.A játékból még az is kiderült, hogy még a karácsony ünnepét is megvette az egyik nagyvállalat, és ezt látva a elárverezték a többi ünnepet is a cégeknek.


Mind ez azonban csak díszlet a történetünkhöz.

A játékban Jillt fogjuk alakítani, aki címben szereplő kocsmában pultos. A helyet azért hívják így mert VA-11 tömbnek az A halljában foglal helyet.
Egy ósdi lebújnak látszik, olyannak, ami pont illik ahhoz a lepra környékhez, ahol van. De ennek ellenére - vagy éppen ezért -, a legérdekesebb arcokat vonzza magához.
Keverj nekik valamit, menj át pszichológusba és hallgasd meg, ahogy kisírják neked a bánatukat. Köss új barátságokat,  és ami a legfontosabb, keress annyi pénzt, hogy kifizethesd az havi lakbért meg a rezsit. Nagyon lezanzásítva ez a lényeg.


Aki engem jobban ismert az tudja, hogy nem vagyok nagy rajongója a vizuális novelláknak, de a kiberpunk témára, és a játék körüli hype hatására adtam neki egy esélyt.
Azt kell mondjam, meg van neki a maga sajátos bája. Két dolgot tudnék kiemelni, amiért szerintem jó maga a játék és amiért népszerű lett.
Az első kiberpunk téma, a játékban majdnem mindent klisé és témába vágó közhely felbukkan a karakterekkel folytatott beszélgetésekben. Szóval így világépítésből nagyon jóra sikeredett: ennek sajnos az a ára, hogy inkább kivántam azt, hogy kimehessek és megnézhessem a világot, ahelyett, hogy csak beszélnek róla.


A második pozitívum a karakterek kidolgozottsága és a grafika. A játék karakterei igazi személyiséget kaptak, amit bármilyen mai kommersz anime írógárdája megirigyelhetne, amelyhez egy nagyon aranyos, nyomokban 8-bitre emlékeztető, anime stílusú rajz is társul. Ami szerintem a leginkább védjegye a játéknak.
Hétköznapi és tipikus kiberpunk vendégeink vannak.
- újság író
- robot prostituált
- robot popsztár
- hekker
- akirát majmoló motorosok
- kibort pankrátorok
- fejvadász
- magánnyomozó
- no meg a hétköznapi kisemberek, a maguk gondjaival
stb.
De nincsen rózsa tövis nélkül, kitérek a negatívumokra is. Ez pedig az, ami a műfaj sajátosságából adódik. Ugyanis írhatsz király párbeszédeket, szerethető karaktereket, építhetsz fel érdekes világot, de a vizuális novella egy idő után vontatottá válik. Különösen, ha nincs benne valami, ami kiszakítja a játékost a megszokott rutinból. Egy idő után azt vettem észre, hogy piszkosul unom az egészet, és már csak kötelességből nyomkodom tovább az egeret. Mivel a játék teljesen lineáris, nincs benne semmi választás, majd az, hogy olykor kikeversz valami italt, de hogy ez milyen lesz sincs olyan égbekiáltó jelentősége, csak az, hogy kevesebb jattot kapsz, ami meg kell rezsire, ezért mégis porul jársz, ha nem csinálod rendesen. Pont e miatt, nem igazán van kedvem, újra végig játszani, és nem is hiszem, hogy fogom.

A venezuelai Sukeban Games tervezte. Gondolom a venezuelaiak tudják, hogyan kell igazi pocsék városi életet lefesteni.
A játék szlogenje "a booze 'em up about waifus, and post-dystopia life." Ez kábé annyit jelent hogy "Igyál te is b-meg! "
A játék során Jill-nek különféle italokat kell, helyesen kikeverni. A különféle italok eltérő irányba telehetik a beszélgetést. Igazából oda kell figyelned, hogy miket mondtak korábban és, ha jól emlékszel akkor ellesznek ájulva, hogy odafigyeltél rájuk.
A cél az, hogy elég pénz összeszedjél, és a jobb kiszolgálás, magasabb fizetést jelent. Annak ellenére, hogy a játék egy meglehetősen sötét világban foglal helyet, a játék maga vicces.

 A játék még 2017-ben jelent meg PC-re, de azóta más platformokon is kiadták már. Azóta már a második részt is bejelentették, ami valamikor 2020ban várható, és a N1RV Ann-A címet fogja viselni.

Egy szó mint száz, a saját műfaján belül valóban egy kiemelkedő és oda figyelt alkotásról van szó. Bár nálam a vizuálisnovellák nem igazán teszik magasra a lécet.  
Szerintem, akik nem ódzkodnak a vizuelnovellektől és szeretik a kiberpunkot, mindenképp érdemes tenni vele egyetlen próbát. De ha, egyik téma sem érdekel igazán akkor fölösleges erőltetni.

Én már akkor ezt csináltam, mielőtt menő lett volna!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése